Når samarbejdet ikke fungerer…

Når samarbejdet ikke fungerer optimalt, skal du nogle gange kigge dybt i relationerne.

Når et samarbejde mellem to eller flere medarbejdere ikke fungerer optimalt, kan det påvirker hele teamet – ja nogle gange hele virksomheden. Ikke mindst, hvis det er samrabejdet i ledergruppen.

Et dårligt samarbejde påvirker ikke kun resultater og produktivitet. Det påvirker også trivsel, motivation og arbejdsglæde. Derfor er det ret vigtigt at få bearbejdet årsagen til et sub-optimale samarbejde, så det ikke resulterer i stress-sygemeldinger hos en af de direkte involveret eller hos de medarbejdere, der indirekte bliver påvirket af det dårlige samarbejde.

Når du skal finde årsagen til, hvorfor to mennesker ofte taler forbi hinanden (bevidst eller ubevidst) eller af anden grund ikke helt kan finde fælles fodslag, så skal du til at lege detektiv.

De indbyrdes relationer

Det kan give mening at kigge på medarbejdernes relationer. Er der andre indirekte uoverensstemmelser mellem dem? Har den ene person ondt bag i pga. fordele som den anden part har? Det kan være højre løn, bedre p-plads, flere hjemmearbejdsdage eller andet. Det kan være en enkeltstående situation eller det kan være gentagende micro-aggressioner, der gør, at den ene part føler sig underlegen, uværdig eller chikaneret eller diskrimineret imod.

Vores følelser, både bevidste og ubevidste, spiller meget mere ind i vores interaktioner med andre mennesker, end vi egentlig tror. Derfor kan det også være svært at finde årsagen til dårligt samarbejde. Vi har en tendens til at lede efter årsagen alle de åbentlyse steder. Men ofte ligger den et sted, vi ikke umiddelbart skulle tro.

Individuelle samtaler

Når du går på jagt efter årsagen, så kan individulle samtaler med hver part i sagen være et godt sted at starte. Lad samtalerne være brede i emnerne.

Spørg ind til, hvordan medarbejdere har det generelt på arbejdspladsen. Om der er nogen udfordringer, noget (stort eller småt) som medarbejderen ville ønske var anderledes? Om der er nogle kolleger, der er svære end andre at samarbejde med. Om der har været nogle trælse situationer på jobbet, som vedkommende gerne til tale om.

Lyt

Når du lytter, så vær åben og nysgerrig. Lyt mere end du taler. Og lad være med at begynde at fikse noget til at starte med. Bare lyt. Lyt mellem linjerne. Lyt til følelserne bag. Lyt til, hvad der ikke bliver sagt. Det er tit her, du finder en lille løs ende af en tråd, som du skal trække meget forsigtigt i, for at få trevlet årsagen til det sub-optimale samarbejde op.

Synes du, det er en svær opgave, så har du helt ret. Det er det. Især når man selv skal have et samarbejde til at spille med begge parter. Det kan være svært at være detektiven og mægleren, når man er ansat i samme virksomhed og i samme afdeling.

Derfor kan det ofte være en god idé at få en udefra til at være detektiv og mægler. Det giver ofte større tryghed for de involverede parter, da de bedre kan åbne op for deres sårbarhed uden at skulle vise den til ledere og kollegaer.

Brug for hjælp?

Står du med et samarbejde, som du gerne vil løfte, men har du ikke helt energien, værktøjerne eller modet til at kaste dig ud i det, så lad os tage en snak, om hvordan jeg kan hjælpe.

Scroll to Top