Stresshåndtering kan være svært. Denne guide klæder dig på til, hvordan du kan håndtere situationen på en god måde
Hvis du som leder bruger det mest af din tid på brændslukning, salg og drift, så kan det være udfordrende at sætte tid og energi af til at holde en stressramt i hånden. Men det er både godt for din medarbejder, for bundlinjen – og på sigt for tiltrækningen af medarbejdere.
Som leder har du måske godt styr på den lovpligtige og administrative del af en (stress)sygemelding, men det kan være sværere at håndtere den bløde, menneskelige del, når dine medarbejdere føler sig stressede og har brug for hjælp. Især hvis du ikke selv har haft stress, kan det være svært at forholde sig til, hvorfor den medarbejder der (tilsyneladende) fungerede fint i går, i dag ingenting kan.
Stress kommer snigende. Som i historien om hvordan du koger en frø. Putter du den direkte i kogende vand, så springer den op med det samme, fordi den mærker, at vandet er varmt. Men putter du den i koldt vand og skruer langsomt op for varmen, så bliver den dernede og opdage ikke, at vandet langsomt bliver for varmt.
Når man rammes af stress, sker det langsomt over en længere periode og man kan bortforklare symptomerne i laaaaang tid, indtil hele læsset vælter. Hjernen er blevet overbelastet og man formår ikke at sige fra, før hjernen/kroppen siger fra.
Og når man først når dertil, kan hjerne ikke håndtere ret meget. Det er lige om en computer, der har for mange vinduer åbent på en gang. Hjernen kører langsomt og ofte kan den simpelthen ikke hente siderne ind. Så det skal du som leder hjælpe med. Nedenfor kan du læse hvordan.
Vær OBS. på at guiden er vejledende
og alle mennesker og situationer er forskellige.
Mærk derfor ind i, om der er en anden måde, der passer bedre til din medarbejders situation.
Men HUSK at du skal være medarbejderens hjerne,
så jo mere koordinering og overblik,
du kan tage over på din tallerken, desto bedre.
1. Lyt - og tag dig selv ud af ligningen
Lad være med at gå i forsvarsposition. Tag dig selv helt ud af ligningen og lyt. Lige nu handler det kun om din medarbejder – det praktiske tager du dig af senere.
Så lyt til, hvordan din medarbejder oplever situationen. Jo mere du lytter nu, desto nemmere bliver det at løse udfordringerne senere.
2. Stop ulykken - ryd kalenderen
Som ved en trafikulykke handler det om øjeblikkeligt at skabe sikkerhed, så flere biler ikke køre ind i de allerede forulykkede. På samme måde skal du skabe sikkerhed om din medarbejder, så stressen ikke forværres.
Sørg for at fjerne alle opgaver fra din medarbejder og ryd medarbejderens kalender de næste par dage. Gør det klart for din medarbejder, at du er ved at skabe ro omkring dem, indtil de er klar til at arbejde igen. De har stadig deres job.
Jeg ved godt, at du lige nu sidder med en masse praktik, du skal have til at gå op med alle de opgaver medarbejderen sidder med. Men det er ikke lige nu, at du skal løse det. Og det er slet ikke medarbejderen, der skal løse det. Det er din opgave, når du har fået styr på punkt 1 til og med punkt 4.
3. Tag styrringen
Sørg for at du tager styring på alt og at du ikke lægger noget over til medarbejderen – heller ikke overlevering af opgaver til kollegaer. Når man er stresset svarer det til at hjernen er forstuet og selv små beslutninger kan overbelasten hjernen endnu mere og gøre sygemeldingen endnu længere.
Er du i tvivl om, hvilke opgaver medarbejderen er i gang med, så sæt dig sammen med medarbejderen i ro med god tid og masser af tålmodighed og forståelse og dan jer sammen et overblik. Det kan betyde, at du også må rykke rundt i din kalender og evt. aflyse resten af din dag. Som udgangspunkt er dette din vigtigste opgave lige nu, hvis du ønsker at beholde din dygtige medarbejder og afkorte dennes stressperiode.
4. Send medarbejderen hjem + aftal en opfølgning
Send medarbejderen hjem resten af dagen og aftal, at du ringer i morgen, hvor I kan følge op på, hvad medarbejderen har brug for. Sørg for at aftale et bestemt tidspunkt, hvor du ringer, så din medarbejder ikke skal spekulere på, hvornår det sker. Gør det gerne om formiddagen, så din medarbejder kan sove længe, men ikke skal gå og vente hele dagen.
5. Opfølgning
Dagen efter ringer du til din medarbejder på det aftalte tidspunkt og følger op.
Spørg medarbejderen hvordan det går og LYT. Som ved punkt 1 handler det ikke om dig eller virksomheden eller om opgaverne, men om medarbejderen.
Siger medarbejderen at de er klar til at komme tilbage på job, så fortæl din medarbejder, at det kan I godt finde ud af, men at medarbejderen også er velkommen til at blive hjemme 3 dage mere. Mærk godt efter hvordan medarbejderen reagerer. Siger de af pligt, at de er klar til at komme tilbage, så gentag igen, at de også er velkommen til at blive hjemme en dag mere. Tror du (eller insisterer medarbejderen på), at de er klar til at komme tilbage, så aftal at de kan komme tilbage i morgen, et par timer og mærke, hvordan det går. Sørg for at du er der til at tage imod medarbejderen, når medarbejderen møder ind og tag en kort uformel snak med dem.
Sørg for at medarbejderen kun laver de opgaver, de har lyst til. Der skal ikke være nogen deadline, forventning eller pres – hverken fra dig som leder eller fra kollegaerne. Det er dit ansvar som leder at sørger for dette.
Begynder medarbejderen at græde eller virker utilpas, så send dem hjem igen, hurtigst muligt men med respekt og værdighed for medarbejderen. Aftal igen at ringe i morgen, så I kan lægge en plan for fremtiden. Anbefal også medarbejderen at kontakte deres læge for en evt. sygemelding.
6. Bring en ekstern på banen
Tilbyd medarbejderen at tale med en ekstern sparringspartner med forstand på stress på firmaets regning. Hurtig hjælp til medarbejderen kan forkorte sygemeldingen og hjælpe den stressramte med at få det bedre hurtigere.
Det er ofte lettere at tale med en ekstern, fordi medarbejderen kan være 100 % ærlig om, hvordan de har det og hvad årsagen til stressen er overfor en, som ikke har indflydelse på deres job. Samtidig kan det også være en lettelse for lederen, da lederen ikke altid føler sig klædt på til at hjælpe medarbejdere. Det kan også være både tidsmæssigt og følelsesmæssigt udfordrende for lederen.
Hvis I har en sundhedsforsikring på arbejdspladsen, kan I vælge at benytte denne. I er også velkommen til at kontakte mig.
Fordelen ved at benytte mig, er at jeg både tilbyder akut stresshåndtering og forebyggende stresshåndtering. Ved akut stresshåndtering er der både sparring til medarbejderen i forhold til at komme over stressen og mærke ind i hvilken vej tilbage til jobbet, der er den bedste for medarbejderen – og der er også sparring til lederen på, hvordan de kan håndtere denne og ligende situationer bedst muligt.
Desuden tilbyder jeg også forebyggende stresshåndtering. Når en medarbejder bliver stresset, kan det være tegn på et underliggende problem i strukturer, processer eller dynamikker. Samtidig bliver kollegaerne ofte nød til at tage over på den stressramtes medarbejders opgaver – ud over deres egne. Det kan også bidrage til øget risiko for stress.
Ved forebyggende stresshåndtering (trivselsordning) bidrage jeg til, at både medarbejdere og ledere får sparring på, hvordan de kan håndtere begyndende stress. Samtidig får jeg et godt kendskab til jeres afdeling og virksomhed, der giver mig et overblik over, om I har nogle strukturer, dynamikker og/eller processer, som med fordel kan ændres for at reducere risikoen for stress hos ledere og medarbejdere. Der er mange penge at spare ved at reducere risikoen for stress – og det vil smitte positivt af på bundlinjen og på tiltrækning af arbejdskraft.
7. Vigtigt uddybelse
Dette er en generel guide. Ingen medarbejdere er ens, derfor kan der være nogle medarbejdere, der blot har brug for at visse opgaver bliver flytte fra dem og ikke alle.
Men mange stressramte har tunnelsyn og kan ikke selv vurdere, hvor meget de kan håndtere. Mange vil gerne gøre deres opgaver færdige og er bange for at være til besvær og vil gerne være pligtopfyldende. Derfor er det en situation, der kræver, at du som leder gør dit bedste for at mærke, om medarbejderen virkelig er i stand til at løse få opgaver eller om de har brug for at få et pusterum, hvor alle forpligtelser bliver fjernet.
Det samme gælder i forhold til om, der skal en fuldsygemelding til eller om en deltidssygemelding er nok. Anbefal altid medarbejderen at søge læge, som kan hjælpe med vurderingen.
Nyttige links
Hvad må du spørger en sygemeldt medarbejder om? – Arbejdstilsynet
Arbejdsgivers pligter, når din medarbejder er længereværende syg – Arbejdstilsynet
Få hjælp
Har du eller din medarbejder brug for sparring på
at håndtere situationen, så kontakt mig på
Sonja@sonjahovmandsteffensen.dk eller +45 20789303.
Tager jeg ikke telefonen,
så send mig en sms, så ringer jeg tilbage hurtigst muligt
Du kan læse mere om mig her